10.11.13

Madbloggerudfordringen | Æblemuffins


For ca. en måneds tid siden, arrangerede La Cucina Nada en lille udfordring for os madbloggere. Nada satte ord på en bekymring, vi vist er mange der har haft i noget tid: Fungerer de opskrifter, vi lægger ud, overhovedet?

Vi var ellevilde for at være med, da vi hørte om udfordringen. Det er en perfekt chance for at afprøve hinandens opskrifter og skabe nye madvenner. Så en stor ros til Nada, for at bruge tid og energi på at få os madbloggere bekræftet vores yndlingsaktitvitet: At lave, smage og vurdere mad!


Vi har fået tildelt bloggen "Frk. Annes Køkken".
Da vi først smuttede forbi Annes blog, blev vi nok lidt udfordrede. Annes blog er rigtig fin, men slet ikke den slags blog vi normalt kigger på. Vi blev specielt udfordrede fordi Annes blog er en madblog, og vi jo er en dessertblog, hvilket gjorde at hendes udvalg af kager og desserter var meget småt..

Efter nogle ugers summen, besluttede vi at gå igang med disse æblemuffins. Vi skal ærligt indrømme at vi ikke var helt oppe at ringe over billederne, men man skal jo ikke skue hunden på hårene, og vi gik i sving.

Det endte ud i disse lækre, krydrede muffins. De faldt på et tørt sted, på sådan nogle kolde efterårsaftener. Den eneste ting vi har at sige er, at de var en tand for søde, men det er jo smag og behag.
Så tak til Anne for inspirere os på en helt anden måde end vi var vant til -vi havde nok aldrig nået forbi hendes blog, hvis det ikke var for madbloggerudfordringen :)


Frøken Annes æblemuffins
Portion: 6 muffins (opskriften er normalt til 12, men jeg har valgt at halvere den)
Tid: 20 min. forberedelse + 25-35 min. bagetid

*Jeg har tilladt mig, at tilføje ekstra krydderier, da jeg synes at det giver en dejlig krydret smag!
125 g sukker
125 g smør
vaniljepulver eller vaniljesukker
2 æg
125 g mel
1/2 tsk bagepulver
1 tsk stødt kanel
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt kardemomme
3 æbler skåret i tern (2 hvis de er store)
1 stor tsk stødt kanel + 2 spsk rørsukker
1 spsk mel

Forvarm ovnen til 175°.
Pisk smør, sukker og vanilje godt sammen. Tilsæt æggene et ad gange, og pisk grundigt mellem hvert æg. Bland mel, bagepulver, stødt kanel, -ingefær og -kardemomme sammen og vend det i smørblandingen. Vend æbleternene sammen med kanel, rørsukker og mel.

Dæk bundene af dine muffinforme med æbleternene og kom 1 spsk dej på, lidt æbletern, 1 spsk dej mere og drys til sidst med kanel.

Bag kagerne i 25-30 min.

Køl af, slap af og nyd nu resten af din søndag :-) 

PS: Bloggen Sofies spisekammer har afprøvet vores Cheesecake og skrevet om det her.

8 kommentarer:

  1. Mmmh, de lyder lækre og krydrede - elsker varme krydderier med sød æble, det giver så fin en kontrast.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. De er super lækre – og jeg er helt enig :)

      kram

      Slet
  2. hvor er de muffinsforme fra?? de er simpelthen SÅ søde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved ikke hvad mærket hedder, men du kan helt sikkert finde dem i div. indretningsforretninger :) Jeg mener at de har dem i Girly Hirly på Istedgade!

      Slet
    2. Hov - jeg bryder lige ind her, hahah ;)

      Mærket hedder: "House Doctor", og de fine forme kan fås i mange forme og størrelser

      Og som Lulu sagde, burde de være tilgængelige i mange nips-butikker, måske også i Magasin :)

      Slet
  3. Hej Tøser

    Jeg har været vildt spændt på hvad I kunne få ud af min "alt-mulig-mad" blog når I jo er mest til bagning.

    Jeg bliver sgu lidt ked af at høre at I nærmest bare bagte dem fordi I skulle, og at min blog ikke kunne inspirere jer.

    Vi har nok bare ret forskellige tilgange til det at skrive en blog, og gør det ud fra forskellige dogmer.

    Håber ikke I er blevet afskrækket fra at deltage en anden gang.

    Kærlighed og karma fra

    Frøken Annes Køkken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anne

      Vi håber vi har fået afklaret lidt via. email :)

      Sidder lige med en kage i hånden... mums! ;)

      Bedste hilsner
      Liva & Lulu

      Slet
  4. Godt ord, igen! ;-)

    Kram fra
    Anne

    SvarSlet