13.10.13

"Dessert sublime" pt 2


Her er forsættelsen af historien om vores dessertdebut og opskriften på flødeboller!

Min mor skulle have gæster en lørdag i midten af august, og havde ugen forinden spurgt os om vi havde lyst til finde på en dessert. Det kunne vi ikke sige nej til, og vi gik straks i gang med planlægningen. Vi brugte en hel eftermiddag på at tulle rundt i byen, hvor vi valgte tyller, købte vores første gourmetchokolade og udvalgte en helt speciel karamel. Da vi kom hjem, knoklede vi i køkkenet i 6 timer, hvor gryderne konstant kogte og ovnen var på fuld skrue.

Det leder mig tilbage til det spørgsmål, min veninde stillede mig i sidste uge. Hvorfor?
Fordi jeg aldrig før har følt så stor en stolthed, som jeg gjorde den aften, da jeg serverede 10 tallerkner med petit fours for min mors middagsgæster.

Stolthed er det, det handler om. Den stolthed, der ligger i at vide at lige meget hvor hårdt det er, lige meget hvor mange småfejl man laver, kan man servere noget til sidst man er tilfreds med.
Noget som gør andre folk glade.

Så I skal vide, at selvom der går 3 uger i mellem at der kommer et nyt indlæg, er der faktiksk en grund. Fordi vi vil vise Jer noget, vi er stolte af. Fordi vi lægger timer i det, og fordi vi gerne vil levere noget, der er kvalitet. Og fordi denne her blog handler om noget der er finurligt og fejlagtigt, så vel som en masse stolthed og ambitioner.

Flødeboller 15 stks. (inspireret af Blomsterberg)
Bund
200 g marcipan

Skum
250 g sukker
75 g vand
110 g glukose-sirup
140 g past. æggehvider
15 g sukker
1/2 vaniljestang

Overtræk
350 g mørk chokolade, 70 %
20 g frysetørrede hindbær til drys

Bund:
Tril små kugler af marcipan og tryk dem flade så de har en tykkelse på ca. 6 mm, eller hvordan det passer dig at dine bunde skal se ud.

Forbag dem i ovnen ved 120 g i ca. 5 minutter, så de bliver let gyldne.

Lad dem afkøle helt før du putter skummet på.

Skum:
Pisk æggevider og 15 g sukker med en elpisker i en skål til det danner bløde toppe.
Kog vand, 250 g sukker og glukosesirup sammen i en gryde til det når 117 grader(brug et sukkertermometer her).
Når karamellen har kogt, hælder du den langsomt ned i æggemassen, mens du pisker videre med din elpisker.
Skru op på høj hastighed og pisk indtil skummet er meget fast -hellere lidt for lang tid, end for kort. Flæk vaniljestangen og vend den evt med en skefuld sukker, før du putter vender det forsigtigt i skummet.

Fyld skummet i en sprøjtepose, gerne med en stjerneformet tylle, og sprøjt det ud på bundende.

I følge Mette Blomsterberg skal flødebollerne blot stilles til tørring i køleskabet  før de skal overtrækkes, men jeg synes flødebollerne bliver en lille smule for rå på den måde, så jeg ville anbefale at bage dem ved 120 grader i ovnen i 5-7 minutter, men det er helt op til dig, hvad du synes er lækrest.

Når flødebollerne har bagt/tørret, skal du overtrække dem med chokolade.
Det er vigtigt at du tempererer chokoladen før du overtrækker dem, ellers stivner den ikke.

Når du har tempereret chokoladen, dypper eller overhælder du flødebollerne med chokolade og drysser med frysetørrede hindbær. Stil dem til at tørre ca. 15 min. og voila, flødeboller til folket! ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar