17.11.12

Brownie bites




Da jeg var lille var bacon, cheesedippers og majskolber det eneste rigtige en fredag aften. Måske lige med  undtagelse af et stort stykke chokoladekage, med grøn glasur og festlig svensk krymmel.
En hel del har ændret sig siden den gang, og jeg er(heldigvis) vokset fra kræsenheden og ostestænger fra netto.
De gamle vaner er røget ud, men en ting hænger stadig fast: Min hang til søde sager. Jeg har altid elsket af være kreativ og bage, og mange weekender er blevet brugt på at hjælpe til med bolledejen.

 I denne uge har jeg udviklet på min barndoms-chokoladebombe, og har endelig fundet frem til den perfekte, svampede chokoladebrownie, der minder mig om børnefødselsdag og glade dage, men alligevel bider igen, med den lækre eftersmag af bitter, mørk chokolade. I stedet for glasur har jeg drysset med tørret appelsinskal. Mums!

Disse behagelige(ja! det er lige hvad de er!) brownie bits, er i små stykker, så de passer lige til lørdagskaffen. Vi har også brugt stykkerne til at lave brownie-is, som kommer på bloggen i løbet af de næste par dage, og jeg er sikker på, du kan finde på mange andre gode ting med dem!
-God arbejdslyst :-)


Livas fudgy chokoladebrownie
70 + 60 g god, mørk chokolade(gerne mere!)
2 æg
100 g rørsukker
60 g brun farin
110 g smør
1/2 vaniljestang(alternativt 1/2 tsk godt vaniljepulver)
1/2 tsk bagepulver
4 spsk mel
2 spsk kakao
endvidere skallen af en citron, en lime og en appelsin

Pisk(med en elpisker eller røremaskine) æg, sukker, brun farin og vanilje til en luftig og let skummende æggesnaps.
Bland kakao, mel og bagepulver sammen i en anden skål, og pisk det i æggesnapse, lidt af gangen
Smelt chokolade og smør sammen over vandbad, og vend det forsigtigt i dejen.
Riv til sidst skallen af dine citrusfrugter og vend dem i dejen.
Bag brownien i en spring/ el. rugbrøds -form 25-35 min. ved ca. 165 grader.
Mærk gerne med en strikkepind, men husk på, at da det er en fugtig kage, skal den ud mens den stadig er "våd".

Når kagen kommer ud af ovnen lader du den køle af, og skærer den så ud i mundrette stykker!
Drys med valgfrit pynt, eller lad helt være, -sådan er den også god!

Voilá!
-Lækre browniebits til weekendens kage-hungrende familiemedlemmer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar